Czym są  prace  interwencyjne?
Prace interwencyjne oznaczają zatrudnienie w ramach umowy o pracę  bezrobotnego przez pracodawcę z dofinansowaniem przez Urząd Pracy na zasadzie refundacji części wynagrodzenia i  składek ZUS  za  zatrudnienie osoby bezrobotnej.
Celem prac interwencyjnych jest ułatwienie bezrobotnym powrotu na rynek pracy.
Kto może zostać skierowany do organizatora prac interwencyjnych?
Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych może otrzymać każda osoba bezrobotna zarejestrowana w urzędzie pracy – zgodnie z indywidualnym planem działania.
Kto  może  ubiegać się  organizację  prac  interwencyjnych?
O organizację prac interwencyjnych może ubiegać się każdy pracodawca, który w ocenie urzędu pracy jest w stanie te prace prawidłowo przeprowadzić (np.: niebędący w stanie likwidacji oraz niezalegający z podatkami).
Co zyskują pracodawcy organizujący prace interwencyjne?
Pracodawca, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowanych przez urząd pracy bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:
  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja może być wypłacana: W jaki sposób można skorzystać z pomocy na organizację  prac interwencyjnych?
Pracodawca zainteresowany organizacją prac interwencyjnych składa do urzędu pracy wniosek, który zawiera m.in. dane firmy, proponowaną liczbę bezrobotnych i okres ich zatrudnienia, miejsce i rodzaj prac, wymogi kwalifikacyjne, a także proponowaną wysokość wynagrodzenia i wysokość refundacji.
Do wniosku o organizację prac interwencyjnych pracodawca dołącza oświadczenie
o niezaleganiu z zapłatą wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.
 
Refundacja stanowi pomoc de minimis i jest udzielana zgodnie z warunkami dopuszczalności tej pomocy.

Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu  ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r.
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362, z późn. zm.)
 do wniosku zobowiązany jest  dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.
Pracodawca w ciągu 30 dni od złożenia wniosku i jego weryfikacji dokonanej przez urząd pracy otrzymuje informację o decyzji w sprawie organizacji prac interwencyjnych. Jeśli decyzja jest pozytywna urząd pracy w imieniu starosty zawiera z pracodawcą umowę o organizację prac interwencyjnych. Pracodawca natomiast w ramach  tej umowy zobowiązany jest do zatrudnienia w oparciu  o umowę o pracę osób bezrobotnych, skierowanych  do pracy  na  prace interwencyjne.
Uprawnienia i obowiązki pracodawcy
Pracodawca po zakończeniu okresu refundacji (tj. po 6-ciu miesiącach) zobowiązany jest do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego przez wskazany w umowie okres po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne. W przypadku prac interwencyjnych trwających do 6 miesięcy – jest to okres 3 miesięcy.
W przypadku niewywiązania się z dalszego zatrudnienia osoby skierowanej przez urząd pracy lub naruszenia innych warunków umowy, pracodawca zobowiązany jest do zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.
 
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do współpracy - Pracownicy  Centrum  Aktywizacji  Zawodowej.                              

Logo Centrum Aktywizacji Zawodowej CAZ