Jaki jest główny cel dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia i kto może je otrzymać?
Celem dofinansowania pracodawcy wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia jest zachęcenie pracodawców do zatrudniania bezrobotnych w tej grupie wiekowej.
Dofinansowanie może otrzymać pracodawca albo przedsiębiorca.
Co zyskują pracodawcy otrzymujący dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego w wieku 50 lat i więcej i jakie warunki muszą spełnić?
Dofinansowanie wynagrodzenia bezrobotnego w wieku 50 lat i więcej skierowanego przez urząd pracy przysługuje przez okres:
- 12 miesięcy w przypadku bezrobotnych w wieku 50 lat - 60 lat,
- 24 miesięcy w przypadku bezrobotnych, którzy ukończyli 60 lat.
Pracodawca lub przedsiębiorca są obowiązani do dalszego zatrudniania skierowanego bezrobotnego po zakończeniu dofinansowania przez okres równy co najmniej połowie okresu dofinansowania, tj.:
- przez okres 6 miesięcy w przypadku 12-miesięcznego dofinansowania wynagrodzenia osób w wieku 50-60 lat;
- przez okres 12 miesięcy w przypadku 24-miesięcznego dofinansowania wynagrodzenia osób w wieku powyżej 60 lat.
Przyznanie dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego odbywa się na podstawie Wniosku pracodawcy wraz z dołączonymi oświadczeniami o niezaleganiu z zapłatą wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.
Pracodawca w ciągu 30 dni od złożenia wniosku i jego weryfikacji dokonanej przez urząd pracy otrzymuje informację o decyzji w sprawie przyznania dofinansowania do wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia. Jeśli decyzja jest pozytywna urząd pracy w imieniu starosty zawiera z pracodawcą umowę o przyznanie dofinansowania do wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia. Pracodawca natomiast w ramach tej umowy zobowiązany jest do zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę osób bezrobotnych, skierowanych do pracy w ramach dofinansowania.
Dofinansowanie do wynagrodzenia odbywa się na zasadzie refundacji kosztów wynagrodzenia w wysokości ustalonej w umowie, za każdy przepracowany miesiąc przez zatrudnionego bezrobotnego.
Dofinansowanie wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia jest udzielane zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.
Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r.
o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 362, z późn. zm.) do wniosku zobowiązany jest dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.
Pracodawca w ciągu 30 dni od złożenia wniosku i jego weryfikacji dokonanej przez urząd pracy otrzymuje informację o decyzji w sprawie przyznania dofinansowania do wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia. Jeśli decyzja jest pozytywna urząd pracy w imieniu starosty zawiera z pracodawcą umowę o dofinansowanie do wynagrodzenia za zatrudnienie bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia. Pracodawca natomiast w ramach tej umowy zobowiązany jest do zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę osób bezrobotnych, skierowanych do pracy w ramach dofinansowania.
Obowiązki pracodawcy
W przypadku nieutrzymania zatrudnienia skierowanego bezrobotnego w okresie przysługiwania dofinansowania wynagrodzenia lub też rezygnacji z dalszego zatrudnienia po zakończeniu dofinansowania - pracodawca obowiązany jest do zwrotu wszystkich otrzymanych środków wraz z odsetkami ustawowymi w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do współpracy -
Pracownicy Centrum Aktywizacji Zawodowej.