- JAK ZAŁOŻYĆ KONTO NA ePUAP -Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej.
2. Kliknij Zarejestruj się.
3. Wypełnij krótki formularz.
4. Jeśli podasz w nim PESEL – automatycznie złożysz wniosek o profil zaufany, który musisz potwierdzić.
5. Zaloguj się na założone konto.
6. Zacznij korzystać z ePUAP. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jeśli masz konto na ePUAP.
Samo konto na platformie ePUAP działa zaraz po założeniu, natomiast do podpisywania składanych elektronicznych wniosków i dokumentów należy posiadać Profil Zaufany. Można go potwierdzić przez Internet zaraz po założeniu - na przykład korzystając z bankowości elektronicznej ( obecnie założenie Profilu Zaufanego umożliwia 10 banków) lub potwierdzić później – w ciągu 14 dni w wybranym miejscu (punkcie potwierdzającym- na terenie całego kraju działa 1500 takich punktów) – wtedy z usług na ePUAP można korzystać dopiero po uzyskaniu potwierdzenia. Wszystkie informacje na temat Profilu Zaufanego znajdują się na stronie www.pz.gov.pl
Korzystanie z ePUAP to wygodne i bezpieczne załatwianie wielu spraw w różnych urzędach, możliwość sprawdzania aktualnego statusu spraw i wniosków, odbioru i wysłania urzędowej korespondencji. Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.
- JAKIE URZĘDY I JAKIE SPRAWY OBSŁUGUJE ePUAP
- samorządy, w tym urzędy gminy – np. wniosek o dowód dla siebie lub dziecka; zgłoszenie utraty lub zniszczenia dowodu albo prawa jazdy; zawiadomienie o sprzedaży samochodu; dopisanie się do spisu wyborców;
- USC (urzędy stanu cywilnego) – np. uzyskanie odpisu aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu lub innych dokumentów; zgłoszenie urodzenia dziecka;
- ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) – np. sprawdzenie zwolnień lekarskich i składek;
- NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) –np. odbiór przed wyjazdem za granicę karty EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego);
- US (urzędy skarbowe) – np. sprawdzenie rozliczeń podatkowych; zgłoszenie darowizn;
- KRK (Krajowy Rejestr Karny) – np. uzyskanie zaświadczenia o niekaralności;
- PUP (urzędy pracy) – np. złożenie wniosku o uzyskanie wsparcia w ramach świadczonych usług;
- Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych – np. sprawdzenie danych i dokumentów;
- inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne – zarejestrowanie działalności gospodarczej, wprowadzanie zmian w jej statusie.
- zmianę imienia i nazwiska;
- zmianę dodatkowych określeń, które są włączone do nazwy firmy;
- zmianę informacji o obywatelstwie;
- zmianę adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej – w przypadku posiadania takiego miejsca;
- zmianę innych danych kontaktowych, jeśli były podane we wniosku o wpis do CEIDG
Opcje złożenia wniosku o zmianę wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności:
- przygotowanie i podpisanie wniosku online. Aby to zrobić wystarczy zarejestrować się na stronie internetowej CEIDG, wypełnić formularz i podpisać go elektronicznie Profilem Zaufanym;
- wypełnienie wniosku samodzielnie uzupełniając pola formularza lub korzystając z pomocy tzw. kreatora. W tym przypadku, przewodnik „krok po kroku" i pytania pomocnicze ułatwiają uzupełnianie kolejnych rubryk.
Zapraszamy do odwiedzenia i korzystania ze strony www.biznes.gov.pl -Serwisu informacyjno-usługowego dla przedsiębiorców.
Przykładowe kategorie spraw na portalu:
Zakładanie firmy
Rozwój firmy
Pracownicy w firmie
Podatki i księgowość
Ubezpieczenia społeczne
Sprawy urzędowe
Obowiązki przedsiębiorcy
Zezwolenia, koncesje, rejestry
Na portalu można między innymi:
- uzyskać informacje jak założyć firmę i jak dokonywać zmian w jej danych;
- sprawdzić aktualne przepisy dla przedsiębiorców – w tym obowiązki firm podczas epidemii COVID-19;
- zapoznać się z zasadami i przepisami delegowania pracowników;
- uzyskać informacje o ulgach podatkowych na nowe inwestycje.
Popularne usługi online
- Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości
- Wpis do rejestru BDO (podmioty wprowadzające produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujące odpadami)
- Wpis do rejestru BDO (sklepy i hurtownie, które podlegają opłacie recyklingowej za torebki foliowe)
- Zawiadomienie o odwołaniu dotychczasowego i wyznaczeniu nowego inspektora ochrony danych
- Kierowca – uzyskanie świadectwa na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy (SK1)
- Tarcze antykryzysowe w pigułce - aktualne wsparcie dla firm
- Pracownicze Plany Kapitałowe - czas do 27 października 2020 r.
- Jakie zasady i ograniczenia obowiązują podczas epidemii COVID-19
- Jak składać JPK_VAT z deklaracją
- Zasady i przepisy dotyczące delegowania pracowników
- Od września 2020 rewolucja w prawie budowlanym
- Złóż wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej