Przedsiębiorco- korzystaj z Profilu Zaufanego! Wykorzystanie Platformy ePUAP w firmie - praktyczne wskazówki dla pracodawców.

Załatwienie sprawy w USC, US, ZUS albo w urzędzie gminy, uzyskanie zaświadczenia, odpisu, złożenie wniosku- te wszystkie sprawy można zrobić to przez Internet korzystając z ePUAP – bezpłatnej platformy do kontaktu z różnymi urzędami i załatwiania spraw szybko, wygodnie i bez kolejek. To narzędzie, dzięki któremu zza ekranu komputera można np. zmienić dane firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
  1. JAK ZAŁOŻYĆ KONTO NA ePUAP -Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej.
1. Wejdź na epuap.gov.pl.
2. Kliknij Zarejestruj się.
3. Wypełnij krótki formularz.
4. Jeśli podasz w nim PESEL – automatycznie złożysz wniosek o profil zaufany, który musisz potwierdzić.
5. Zaloguj się na założone konto.
6. Zacznij korzystać z ePUAP. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jeśli masz konto na ePUAP.
 
Samo konto na platformie ePUAP działa zaraz po założeniu, natomiast do podpisywania składanych elektronicznych wniosków i dokumentów należy posiadać Profil Zaufany. Można go potwierdzić przez Internet zaraz po założeniu - na przykład korzystając z bankowości elektronicznej ( obecnie założenie Profilu Zaufanego umożliwia 10 banków) lub potwierdzić później – w ciągu 14 dni w wybranym miejscu (punkcie potwierdzającym- na terenie całego kraju działa 1500 takich punktów) – wtedy z usług na ePUAP można korzystać dopiero po uzyskaniu potwierdzenia. Wszystkie informacje na temat Profilu Zaufanego znajdują się na stronie www.pz.gov.pl
Korzystanie z ePUAP to wygodne i bezpieczne załatwianie wielu spraw w różnych urzędach, możliwość sprawdzania aktualnego statusu spraw i wniosków, odbioru i wysłania urzędowej korespondencji. Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.
  1. JAKIE URZĘDY I JAKIE SPRAWY OBSŁUGUJE ePUAP
Coraz więcej urzędów udostępnia swoje usługi na platformie ePUAP. Są to między innymi:
  • samorządy, w tym urzędy gminy – np. wniosek o dowód dla siebie lub dziecka; zgłoszenie utraty lub zniszczenia dowodu albo prawa jazdy; zawiadomienie o sprzedaży samochodu; dopisanie się do spisu wyborców;
  • USC (urzędy stanu cywilnego) – np. uzyskanie odpisu aktów: małżeństwa, urodzenia, zgonu lub innych dokumentów; zgłoszenie urodzenia dziecka;
  • ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych) – np. sprawdzenie zwolnień lekarskich i składek;
  • NFZ (Narodowy Fundusz Zdrowia) –np. odbiór przed wyjazdem za granicę karty EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego);
  • US (urzędy skarbowe) – np. sprawdzenie  rozliczeń podatkowych; zgłoszenie darowizn;
  • KRK (Krajowy Rejestr Karny) – np. uzyskanie zaświadczenia o niekaralności;
  • PUP (urzędy pracy) – np. złożenie wniosku o uzyskanie wsparcia w ramach świadczonych usług;
  • Rejestr PESEL i Rejestr Dowodów Osobistych – np. sprawdzenie danych i dokumentów;
  • inne urzędy administracji publicznej (centralne, regionalne i lokalne) oraz instytucje publiczne – zarejestrowanie działalności gospodarczej, wprowadzanie zmian w jej statusie.
W przypadku zmian danych w jednoosobowej działalności gospodarczej należy złożyć wniosek do CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) . Termin, w którym należy zgłosić zmianę danych zależy od tego, jakie dane uległy zmianie.  W ciągu 7 dni trzeba zgłosić:
  • zmianę imienia i nazwiska;
  • zmianę dodatkowych określeń, które są włączone do nazwy firmy;
  • zmianę informacji o obywatelstwie;
  • zmianę adresu do doręczeń oraz adresu stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej – w przypadku posiadania takiego miejsca;
  • zmianę innych danych kontaktowych, jeśli były podane we wniosku o wpis do CEIDG
 
 
Opcje złożenia wniosku o zmianę wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności:
  • przygotowanie i podpisanie wniosku online. Aby to zrobić wystarczy zarejestrować się na stronie internetowej CEIDG, wypełnić formularz i podpisać go elektronicznie Profilem Zaufanym;
  • wypełnienie wniosku  samodzielnie uzupełniając pola formularza lub korzystając z pomocy tzw. kreatora. W tym przypadku, przewodnik „krok po kroku" i pytania pomocnicze ułatwiają uzupełnianie kolejnych rubryk. 
 
Zapraszamy do odwiedzenia i korzystania ze strony www.biznes.gov.pl -Serwisu informacyjno-usługowego dla przedsiębiorców. 
Przykładowe kategorie spraw na portalu:
Zakładanie firmy 
Rozwój firmy 
Pracownicy w firmie 
Podatki i księgowość 
Ubezpieczenia społeczne 
Sprawy urzędowe 
Obowiązki przedsiębiorcy 
Zezwolenia, koncesje, rejestry 
 

Na portalu można między innymi:
  • uzyskać informacje jak założyć firmę i jak dokonywać zmian w jej danych;
  • sprawdzić aktualne przepisy dla przedsiębiorców – w tym obowiązki firm podczas epidemii COVID-19;
  • zapoznać się z zasadami i przepisami delegowania pracowników;
  • uzyskać informacje o ulgach podatkowych na nowe inwestycje.
 
 
Popularne usługi online Aktualności
Informacje o publikacji dokumentu