Lp.
|
Nazwa pojęcia |
Definicja
|
Źródło
|
1. |
Alokacja |
Przyporządkowanie, przeznaczenie środków, np. w postaci materiałów, budżetu, zasobów ludzkich itp. do danego procesu.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Nowak E. (red.): Controlling w działalności przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 2011
|
2. |
Analiza SWOT |
Jedna z podstawowych metod analizy strategicznej przedsiębiorstwa. Nazwa metody jest akronimem angielskich słów strengths (mocne strony), weaknesses (słabe strony), opportunities (szanse potencjalne lub zaistniałe w otoczeniu), threats (zagrożenia prawdopodobne lub istniejące w otoczeniu).
|
https://mfiles.pl/pl/index.php/Analiza_SWOT
[dostęp: 31.10.2018]
|
3. |
Badania rynkowe |
Badania polegające na rozpoznaniu mechanizmu rynkowego, struktury, stanu i rozwoju jego elementów w celu stworzenia przesłanek do podejmowania trafnych decyzji.
|
http://www.eit-centrum.waw.pl/badanie-rynku-i-analiza-rynkowa
[dostęp: 31.10.2018]
|
4. |
Branding |
Budowanie świadomości marki, strategia marketingowa, której celem jest kreowanie i utrwalanie pozytywnego wizerunku marki. W szerokim znaczeniu jest to marketing prowadzony w celu podkreślania zalet konkretnej marki, produktu lub usługi.
|
http://nipo.pl/branding_definicja
[dostęp: 31.10.2018]
|
5. |
Brief badawczy |
Dokument zawierający informacje na temat planowanego badania, opisujący problem badawczy oraz cel mającego się odbyć badania. Poza tym, zawiera zakres prac, których zamawiający oczekuje od agencji badawczej.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Milic-Czerniak R. (red.): Marketingowe badania bezpośrednie – zastosowania. Difin, Warszawa 2005
|
6. |
Business To Business (B2B) |
Ogólne określenie wszystkich kontaktów (transakcji, zamówień, zapytań) pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi w gospodarce w ramach działalności operacyjnej i inwestycji (producenci, hurtownicy, dostawcy, sprzedawcy, sklepy), realizowanych z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (internet, e-mail).
|
https://mfiles.pl/pl/index.php/B2B
[dostęp: 31.10.2018]
|
7. |
Cykl życia produktów |
Okres, w którym produkt znajduje na rynku nabywców. Może przypominać cykl życia człowieka, gdzie produkt: „rodzi się”, „rośnie”, „dojrzewa” i „umiera”.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Nowak E. (red.): Controlling w działalności przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 2011
|
8. |
Delegowanie zadań |
Proces dzielenia się zadaniami i kompetencjami, polegający na przydzielaniu pracownikom przez przełożonych części czynności, uprawnień i odpowiedzialności wraz ze związaną z nimi odpowiedzialnością i koniecznymi dla ich realizacji uprawnieniami. Jest to metoda podziału pracy, która powinna prowadzić do maksymalnej wydajności przy równoczesnym wspieraniu rozwoju zawodowego pracowników.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://rynekpracy.pl/artykuly/delegowanie-zadan-w-firmie
[dostęp: 31.10.2018]
|
9. |
Dom mediowy |
Firma usługowa, organizacja marketingowa wyspecjalizowana w planowaniu oraz zakupie kampanii reklamowych w mediach masowych.
|
Gierczak B.: Ocena wykorzystania źródeł wiedzy w procesie benchmarkingu przez pracowników PLL LOT a poprawa jakości usług turystycznych. Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań 2014
|
10. |
Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) |
Produkty szybkozbywalne, szybkorotujące. Do produktów sektora FMCG zaliczane są między innymi: produkty spożywcze, napoje, alkohole, kosmetyki, karma zwierzęca, wyroby tytoniowe.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://mfiles.pl/pl/index.php/FMCG
[dostęp: 31.10.2018]
|
11. |
Franczyzobiorca |
Podmiot gospodarczy, który prowadzi działalność gospodarczą pod szyldem cudzej, znanej marki na określonych zasadach i za określoną opłatą.
|
https://www.findict.pl/slownik/franchising
[dostęp: 31.10.2018]
|
12. |
Komunikacja marketingowa |
Instrument strategii marketingowej i praktycznej realizacji celów rynkowych przedsiębiorstwa. Obejmuje zespół środków i działań, za pomocą których firma przekazuje na rynek informacje charakteryzujące produkt lub firmę, kształtuje potrzeby nabywców, ukierunkowuje popyt i wpływa na elastyczność cenową.
|
Wiktor J.W.: Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu. PWN, Warszawa 2013
|
13. |
Komunikacja marki |
Wszystko to, co marka „mówi” o sobie oraz to, w jaki sposób „mówi”. Poprzez komunikowanie marki budujemy jej wizerunek.
|
http://blog.gkrconsulting.pl/komunikacja-marki
[dostęp: 31.10.2018]
|
14. |
Marka |
Nazwa, symbol, termin, wzór, znak graficzny lub ich kombinacja stworzona w celu oznaczenia i odróżnienia dóbr lub usług od innych produktów konkurencyjnych.
|
https://mfiles.pl/pl/index.php/Marka
[dostęp: 31.10.2018]
|
15. |
Ploter |
Komputerowe urządzenie peryferyjne służące do pracy z dużymi płaskimi powierzchniami, mogące nanosić obrazy, wycinać wzory, grawerować itp.
|
http://pz2somsit.nazwa.pl/andok/wp-content/uploads/2016/01/plotery.pdf
[dostęp: 31.10.2018]
|
16. |
Pozycjonowanie marki |
Nadanie marce charakteru. W jego skład wchodzą takie cechy, jak: nazwa, cena, określenie miejsca na rynku i właściwości produktu. Odpowiedź na pytanie, do kogo kierujemy nasz produkt.
|
https://www.copywriting.pl/wprowadzenie-do-pozycjonowania-marki-podstawy-skutecznego-marketingu
[dostęp: 31.10.2018]
|
17. |
Promocja |
Zbiór środków, za pomocą których przedsiębiorstwo lub sprzedawca komunikuje się z rynkiem, czyli przekazuje informacje o swojej działalności lub konkretnych produktach i usługach.
|
https://www.findict.pl/slownik/promocja
[dostęp: 31.10.2018]
|
18. |
Projekt marketingowy |
Jednorazowe działanie z zakresu komunikacji marketingowej o znaczącej skali, stanowiące część planu marketingowego przedsiębiorstwa.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Kotler P.: Marketing od A do Z. PWE, Warszawa 2004
|
19. |
Psychologia społeczna |
Dziedzina nauki z pogranicza psychologii i socjologii, badająca, w jaki sposób obecność innych ludzi i ich działania wpływają na psychikę jednostki.
|
https://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Psychologia_spo%C5%82eczna
[dostęp: 31.10.2018]
|
20. |
Public relations |
Relacje zachodzące na rynku między przedsiębiorstwem a innymi podmiotami rynku, tj. planowe i ciągłe wysiłki mające na celu stworzenie i utrzymanie wzajemnego zrozumienia między daną organizacją a społeczeństwem. Public relations pełni funkcje m.in. informacyjne, organizuje i podtrzymuje kontakty z otoczeniem przedsiębiorstwa, kształtuje obraz firmy i umacnia jej pozycję.
|
Wojciechowski T.: Rynek i marketing w pigułce. Placet, Warszawa 2009
|
21. |
Segment |
Klasa lub grupa zewnętrznych klientów/konsumentów, charakteryzujących się dużym stopniem podobieństwa do siebie pod względem, na przykład zakupowych preferencji oraz zachowań i użytkowania, w stosunku do konkretnego produktu, usługi.
|
https://www.logistyka.net.pl/slownik-logistyczny/szczegoly/1178,segment_rynku
[dostęp 31.10.2018]
|
22. |
Skaner |
Urządzenie peryferyjne komputera stosowane do przetwarzania obrazów na postać cyfrową i zapisywania ich w plikach.
|
http://www.zpi.umk.pl/~ipitaa/edytory/zaj2/skan.htm
[dostęp: 31.10.2018]
|
23. |
Strategia marki |
Program działań firmy, który pokazuje, czym marka chce być dla swoich klientów. Pozwala na jasne określenie miejsca marki na rynku oraz wskazuje wyróżniki, które pozwalają klientom zapamiętać markę. Ułatwia odbiorcom identyfikację z nią i jej wartościami.
|
https://dobocom.pl/blog/strategia-marki-co-jest
[dostęp: 31.10.2018]
|
24. |
Szkolenia kaskadowe |
System szkoleń wewnętrznych polegający na przekazywaniu wiedzy i umiejętności jednej grupy pracowników innej grupie pracowników lub szkolenia prowadzone przez wyselekcjonowaną i przygotowaną grupę osób do szkolenia pracowników organizacji, którzy będą szkolili kolejną grupę pracowników, najczęściej znajdujących się o szczebel niżej w hierarchii.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Human Resources cykl Meritum. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2013, https://books.google.pl/books?id=VLlSAwAAQBAJ&pg=PA50&lpg
[dostęp: 31.10.2018]
|
25. |
Trend rynkowy |
Zjawisko na rynku, które dotyczy zachowań konsumentów i utrzymuje się przez dłuższy okres czasu, na coraz większym obszarze i zaczyna wpływać na działania marketingowe, np. trend zdrowego odżywiania, trend równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Kotler P.: Marketing od A do Z. PWE, Warszawa 2004
|
26. |
Wartość marki |
Właściwość dotycząca marki, określana na podstawie stopnia lojalności klientów, świadomości nazwy, postrzeganej jakości produktu, siły skojarzeń nabywców oraz pozostałych aktywów, takich jak patenty, znaki handlowe i relacje z uczestnikami kanałów dystrybucji, z ang. brand equity.
|
Nowak E. (red.): Controlling w działalności przedsiębiorstwa. PWE, Warszawa 2011
|
27. |
Wizerunek marki |
Zestaw wyobrażeń, które są reakcją konsumentów na markę.
|
Figiel A.: Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne. PWE, Warszawa 2004
|