Powiatowy Urząd Pracy w Biłgoraju jest jednostką organizacyjną powiatu biłgorajskiego wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej.
Siedzibą PUP jest miasto Biłgoraj, ul. Bohaterów Monte Cassino 38.
Zakres właściwości miejscowej PUP pokrywa się z obszarem działania powiatu biłgorajskiego i obejmuje następujące gminy:
- Miasto Biłgoraj,
- Miasto i Gminę Frampol,
- Miasto i Gminę Goraj,
- Miasto i Gminę Józefów,
- Miasto i Gminę Tarnogród,
- Miasto i Gmina Turobin,
- Gminę Aleksandrów,
- Gminę Biłgoraj,
- Gminę Biszcza,
- Gminę Księżpol,
- Gminę Łukowa,
- Gminę Obsza,
- Gminę Potok Górny,
- Gminę Tereszpol.
PUP działa na podstawie:
- ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 r. poz. 620)
- ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U z 2025 r. poz. 214),
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 z późn. zm.),
- statutu nadanego przez Radę Powiatu.
Zasady wewnętrznej organizacji PUP oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych wchodzących w jego skład określa szczegółowo Regulamin Organizacyjny Powiatowego Urzędu Pracy w Biłgoraju przyjęty Uchwałą Nr 75/2025 Zarządu Powiatu w Biłgoraju z dnia 29 maja 2025 r.
Statut PUP i Regulamin Organizacyjny PUP udostępnione są w Biuletynie Informacji Publicznej pod adresem: http://pup.bilgoraj.ibip.pl/public/
Zadania Powiatowego Urzędu Pracy
Przedmiotem działania PUP jest realizacja zadań w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy.
1. Do zadań Powiatowego Urzędu Pracy w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy należy:
1) pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy;
2) rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
3) organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w ustawie, w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży oraz prac interwencyjnych i robót publicznych;
4) kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy określonych w ustawie;
5) realizacja zadań określonych w ustawie w ramach powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
6) udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania;
7) prowadzenie sprawozdawczości z realizowanych zadań, w tym w zakresie badań ujętych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz we współpracy z wojewódzkim urzędem pracy, zwanym dalej „WUP”, prowadzenie badań i analiz dotyczących rynku pracy i ewaluacji polityk rynku pracy;
8) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
9) współdziałanie z powiatowymi radami rynku pracy w zakresie rynku pracy oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
10) współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnego działań wynikających z porozumienia o współpracy, o którym mowa w art. 198 ustawy, oraz w zakresie zatrudnienia socjalnego, o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;
11) współpraca z podmiotami, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej;
12) współpraca z WUP, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w ustawie;
13) współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30. roku życia;
14) wydawanie decyzji o:
a) przyznaniu statusu bezrobotnego,
b) odmowie przyznania statusu bezrobotnego oraz utracie statusu bezrobotnego,
c) odmowie przyznania statusu poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
d) przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
e) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
f) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, albo należności z tytułu zwrotu środków przyznanych na finansowanie form pomocy, albo odmowie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia;
15) realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego;
16) realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami;
17) realizowanie zadań wynikających z umów międzynarodowych i innych porozumień z partnerami zagranicznymi w obszarze migracji zarobkowych;
18) organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników PUP;
19) realizacja zadań związanych z Krajowym Funduszem Szkoleniowym;
20) opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy;
21) współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych;
22) inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
23) realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP;
24) realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania WUP i PUP;
25) inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo;
26) rejestrowanie w systemie teleinformatycznym działań, o których mowa w pkt 25;
27) realizowanie projektów w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Funduszu Pracy;
28) prowadzenie internetowego serwisu informacyjnego PUP.
2. Powiatowy Urząd Pracy realizuje również zadania w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy na podstawie ustaw, w szczególności:
1) ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. poz. 620),
2) ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz 621),
3) ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024r. poz. 44, z późn. zm.),
4) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024r. poz. 146, z późn. zm.),
5) ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025r. poz. 350),
6) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024r. poz. 1283, z późn. zm.),
7) ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz. U. z 2025r. poz. 83),
8) ustawie z dnia 11 października 2013 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy (Dz. U. z 2025r. poz. 5),
9) przepisów wykonawczych do wyżej wymienionych ustaw.
3. PUP może realizować inne zadania z zakresu aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, w tym zadania administracji rządowej, powiatu oraz inne zadania przewidziane w odrębnych przepisach prawa.
Przy realizacji zadań PUP współpracuje ze Starostą Biłgorajskim, Wojewodą Lubelskim, Wojewódzkim Urzędem Pracy, innymi powiatowymi urzędami pracy, radami rynku pracy, organami samorządów terytorialnych, organizacjami pracodawców, poszczególnymi pracodawcami oraz innymi podmiotami działającymi w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych.